Rune Sande og Inga Dalsegg
De fire årstidene
Rune Sande tok kontakt med Inga Dalsegg i fjor og fortalte at han hadde falt for et bilde. Men det var forlengst solgt. Det endte med at Rune bestilte et nytt lignende bilde og ble veldig fornøyd. Så fornøyd at han bestilte et bilde til. Denne gangen noe helt annerledes. Tema skulle være de fire årstidene og han ønsket det skulle være fire bilder. Nå henger det på veggen hos en svært godt fornøyd Rune og Inga Dalsegg forteller alt om dette til Trollheimsporten:
Vår, sommer, høst og vinter i De 4 årstidene.
Både Rune Sande og Inga Dalsegg er veldig godt fornøyd både med prosessen, der Rune deltok i starten, og resultatet. - Det er et spørsmål om prioritering. Noen drar til syden eller legger pengene i bil. Jeg har valgt dette og er svært fornøyd med det. Dette har jeg til evigheten, sier han.
Starta med Bright Future
Det starta med bildet til høyre - Bright Future - som han riktig falt for - og Inga var villig til åp male et nytt bilde, da det han falt for var solgt.
Ho forteller sjøl: Rune Sande tok kontakt med meg i fjor, han ønsket et maleri, men det bildet han hadde falt for var for lengst solgt.
Slikt er ikke en uvanlig situasjon for meg som kunstner, det har skjedd ofte før. Så jeg foreslo at han da bestilte et maleri av meg. Siden jeg visste hvilket bilde som var favoritten hans laget jeg en del skisser med utgangspunkt i stemningen og fargene i det bildet. Vi ble enige, maleriet ble ferdig, og Rune ble veldig fornøyd, forteller Inga Dalsegg.
Årstidene har jeg aldri malt før
At han ble fornøyd er det ingen tvil om, - for ikke lenge etter tok han på nytt kontakt og ønsket seg enda et bilde. Denne gangen noe helt annerledes. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg følte dette ikke var noe jeg kunne, eller ville, male så måtte jeg bare si fra. Han ønsket seg et maleri med temaet De 4 årstidene. Og han ønsket at det skulle være 4 bilder.
Årstidene er noe jeg aldri har malt før, men jeg har alltid likt utfordringer, og jeg tente på ideen med en gang. Jeg så for meg flere måter dette kunne løses på, og laget etter hvert mange skisser og ideark. Rune ble invitert på et møte på atelieret mitt straks jeg hadde fått nok orden og system i skissene, og han fikk da velge hvilken ide han ønsket at jeg skulle gå videre med.
Årstidene og livssyklusen
For min del var det logisk å kombinere årstidene med livssyklusen. - Jeg føler at jeg gjennom å bruke menneskekroppen kan uttrykke alle mulige forskjellige følelser og stemninger. Så for min del måtte årstidene også uttrykkes ved å bruke mennesket, årstidene er en syklus, naturen våkner til liv om våren, sommeren er frodig og full av liv, høsten er tid for fruktbarhet og innhøsting, og når vinteren kommer går mye av naturen i dvale, og noe dør, før det hele igjen begynner på nytt.
Jeg har alltid vært glad i blant annet Gustav Vigeland sine skulpturer, i Vigelandsparken er det skulpturer av alt fra foster, nyfødte babyer, små barn, ungdommer, voksne og eldre, - jeg har vært der flere ganger og synes det er like vakkert og fantastisk hver gang.
Dette var noe jeg med en gang begynte å tenke på, forteller ho.
Elsker farger - quadriptych
Jeg elsker farger, farger uttrykker også stemninger og følelser, og jeg ønsket å bruke farger som harmonerte med de forskjellige årstidene. Samtidig var utfordringen at de 4 bildene skulle settes sammen til ett bilde, - så det måtte også ha en helhet, jeg kunne ikke ha 4 bilder med forskjellige fargeuttrykk og jeg har aldri brukt så mye blått som denne gangen.
I tillegg var det for meg utrolig spennende å få male mitt aller første quadriptych! Det er et ord som man ikke hører ofte! Et triptych vet vel de fleste hva er, - det er 3 bilder i ett, mange forbinder det kanskje med altertavler; med et større bilde i midten og 2 små på sidene. Et quadriptych er altså 4 bilder i ett. Og det er noe jeg aldri har malt før, - men jeg syntes det var en kjempespennende og morsom utfordring som jeg gledet meg til å starte på!
Jeg begynte vel å jobbe på dette rundt juletider, det har vært en spennende prosess! Jeg har malt på alle 4 bildene samtidig, for å kunne passe på at de passer sammen og får den helheten de må ha, sier Inga Dalsegg og forteller videre:
Gamle og gravide
Det har vært gøy å finne en måte å løse dette på, og jeg har fått prøve meg på helt nye ting, - her har jeg for første gang malt et eldre par, - ikke bare hendene deres, - men også ansiktene. Det likte jeg veldig godt, så det er nok store sjanser for at det blir malt flere eldre mennesker på atelieret her.
I tillegg har jeg for første gang malt en gravid kvinne, og det er også første gang jeg har malt natur, - her er det både sommerfugl, kamskjell, sjø, epler, trær m.m! Jeg husker at jeg ofte ble spurt om jeg ikke snart skulle male noen landskap da jeg var yngre (folk har for lengst sluttet å spørre om slikt nå!) - og jeg svarte vel noe i i retningen av: "Aldri!", men nå har jeg altså gjort det også.
Rammemakeren min, Nils Petter Tonning i Surnadal, fikk også en utfordring, han måtte ramme inn alle 4 bildene i en lang, smal ramme. De var for øvrig også klissvåte da han fikk de, ingen av de hadde tørket enda....Men han stiller alltid opp, uansett hva slags prosjekter jeg kommer med, og uansett hva slags tidsfrister han får!
Fra vår til vinter
Jeg valgte å starte med våren som et barn, sommerfuglen er et typisk vårtegn, så den måtte være med. I bakgrunnen er det soloppgang, begynnelsen på en ny dag og alt våkner til liv.
Sommeren er en ungdom. Sommeren her i Norge er kort og intenst, da nyter vi uteliv og bading. Bildet er satt nedenfra og opp, vi ser oppover mot lyset.
Høsten er et par som venter sitt første barn, høstfargene måtte med, og oppe i det ene hjørnet er det modne epler.
Vinteren er et eldre par, hele bildet er holdt i vinterens farger, - hvitt og blått. Og bak er det snø, (- eller stjerner, - alt etter som hva man ønsker det skal være).
Forteller Inga Dalsegg sammen med en fornøyd kunde Rune Sande.